Dinsdag 27-10-2015 Regen gehad met mooi effect - Reisverslag uit Aucun, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Dinsdag 27-10-2015 Regen gehad met mooi effect - Reisverslag uit Aucun, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Dinsdag 27-10-2015 Regen gehad met mooi effect

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

27 Oktober 2015 | Frankrijk, Aucun

Het zat er al een beetje in, maar vannacht heeft het dan toch wat geregend en zag het er vanochtend weer heel anders uit. Bij het buiten komen, om tegen het gemalen water (douche) te lopen, zagen de berg toppen er heel anders uit en dus eerst even de camera gepakt en de bijgaande foto’s gemaakt.
De toppen op de grote hoogten (1400 m ) zaten onder een poeder suiker strooisel, hetgeen met opkomende zon (althans over de toppen van de bergen oost van ons heen klimmend) een mooi gezicht en contrast gaf.
Dit was de eerste sneeuw, een dunne laag als begin, want we hebben wel andere foto’s in hartje winter van dit gebied gezien. Hier wordt dat dunne laagje ”Le poingné de sel du berger” genoemd en dat betekent zoveel als “het handje zout van de herder” hetgeen een teken voor hen is om de schapen uit de hoog gelegen weidegronden naar de dalen te gaan brengen. En die beweging heet dan weer de “Transhumance”, als de kuddes naar de dalen worden geleid.
Kortom, de winter komt er aan. Dat gaat dus wel goed, ’s nachts een beetje regen, overdag zon…zo gaat het hier al dagen en volgens de metéo in de Franse krant, houden we dit voorlopig. Dus ook vandaag er op uit, dit keer naar de markt in Argelès -Gazost, geparkeerd in het fameuze centre ville, waar we met de caravan achter ons aan slechte herinneringen aan hebben. Echt weer een Franse markt en ook hier waren de mensen erg vriendelijk en een praatje is zo gemaakt. Man op markt met de nouveauté “Super Sand” iets wat bij ons in Nederland alweer een vergeten zaak is.
Bij het naar de auto terug lopen, even een echte slager in gegaan en 2 fantastische biefstukken laten afsnijden, alsmede een huisgemaakte plak Paté de Campagne. Het vlees komt van lokaal vee en heeft dus een goed buitenleven gehad.
In de middag even naar Lac d’Estaing en Lac de Tech geweest, hemelsbreed niet ver hiervandaan, maar er zijn hier niet vele wegen die naar Rome leiden, telkens moet je de Val d’Azun uit om elders in een andere vallei te geraken…vele bochten en hellingen later is het dan ook een compleet ander panorama en dat heeft ook z’n bekoring!