Vrijdag 30-10-2015 Tour des Cols (hors catagorie) - Reisverslag uit Aucun, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Vrijdag 30-10-2015 Tour des Cols (hors catagorie) - Reisverslag uit Aucun, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Vrijdag 30-10-2015 Tour des Cols (hors catagorie)

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

30 Oktober 2015 | Frankrijk, Aucun

Buiten komend en naar de lucht kijkend, geen wolkje aan de lucht (letterlijk) De zon moest nog over de oosterlijke bergtop komen, maar het licht was al overweldigend. Alweer een warme dag in het verschiet, dus kaart er bij en cést parti, op naar de Tourmalet, bekend van DE TOUR, met een hoogte van 2115 m, maar dat is de passage. Nabij die col ligt de Pic du Midi de Bigorre, met een hoogte van 2875 m, waar daar boven op een observatorium is gebouwd (reeds in de laatste jaren van eeuwjaar 1800) en daar zijn we ook een paar jaar geleden bovenop geweest. Hebben er toen met telescoop en filter de zon uitbarstingen kunnen bekijken.
Bereikbaar met kabelbaan, gondels zo’n 350 m boven de grond, was wel een avontuur toen.
Vandaag hebben we het bij de verrekijker gehouden en werden door gieren bekeken, maar hadden teveel vers vlees aan ons, gelukkig houden gieren niet van vers. Verder gereden naar de volgende Col, die van Aspin, ook geen kleintje, maar met een 1489 m toch wel een hele klim (met de auto ook) Je krijgt wel veel bewondering en respect voor de wielrijders in de Tour, maar ook voor mannen die nu met de fiets omhoog klimmen, sommige een stuk ouder dan wijzelf zijn, gaan alsof het niets is tegen de hellingen van 10% aan.
Op de Col d’Aspin loopt het vee (koeien, schapen en paarden(met bel) vrij rond en moet de snelheid aangepast worden. Trudy heeft ontdekt dat koeien mandarijnen lusten, hahahaha.
Staand op de Col, komt er een fietser aan en heeft een vrij diepe ademhaling, moest even op adem komen en kwam naar ons toe. Jonge gozer, uit Baskenland, had even de Aspin beklommen en na een praatje over de Tour en wat hij allemaal met de fiets al had afgereden, ging die gast weer terug naar beneden. Gaat wel makkelijker, maar is gevaarlijker.
Onderweg naar de Col, hebben we een stukje bosbouw met helikopter zien doen, het gebied is zo ruig, dat er de dode bomen (waarschijnlijk op de ski pistes) met een heli moeten worden verzameld op een toegankelijker punt. Mag wat kosten en we konden zien, dat de voorbereidingen voor het winterse ski seizoen al ver gedaan waren.