Woensdag 18-11-2015 Cáceres een stad in een stad - Reisverslag uit Cáceres, Spanje van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Woensdag 18-11-2015 Cáceres een stad in een stad - Reisverslag uit Cáceres, Spanje van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Woensdag 18-11-2015 Cáceres een stad in een stad

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

18 November 2015 | Spanje, Cáceres

De dag begon mistig, maar toch het besluit genomen om naar Cáceres te gaan, iets wat de eigenaar van de vorige camping ons adviseerde. Best wel een grote stad met enorme brede straten. Auto vlak bij de “oude stad” kunnen parkeren (€ 2.25 voor vier uurtjes) Alles is hier trouwens een prikkie, cappuccino en een espresso voor € 2.80. In de koffietent kwamen twee oudere Spaanse heren, bestelden hun koffie (met een grote scheut cognac) en gingen naast ons aan een tafeltje zitten.
Vonden de hoed van Cor “marfioso”(heeft niks te maken met de Godfather ha ha ha) en raakten in een Spaans gesprek. Uiteindelijk kregen we de tip van een van de heren om eens naar Mérida te gaan en daar de Romeinse overblijfselen van die tijd te bekijken en dat op slechts 60 km van hier. Alles werd even uitgelegd en uitgetekend op een servet, met als highlight het Museo Nacional de Arte Romano (moet je zien!), de oude Romeinse brug en het Amphi theater….
Het maakte ons nieuwsgierig en nadat we terug op ons honk waren even ge-googled en de afbeeldingen van Merida gezien, dus besloten we spontaan er hier nog een dag aan te plakken en dus morgen naar Mérida.
Wat straatjes door gewandeld kwamen we uit op een enorm groot plein, met aan de overkant de trappen en de poort die ons naar de tweede stad leidde. We kwamen ogen tekort, de ene versiering in steen na de andere. Het ene paleis na de andere, deuren stonden open, om ons uit te nodigen voor een kijkje. Binnen plaatsen met prachtig in mozaïek afgewerkte muren. Rond het jaar 1100 is het daar ontstaan, mensen konden in die tijd blijkbaar in goede harmonie samen leven. Arabieren, christenen en joden, ieder zijn eigen wijk, kerk en handel, leefden in die binnen stad. De foto’s vertellen het verhaal. Twee kerken van binnen bezocht, één met een prachtig gebeeldhouwd houten altaar, de ander een altaar van goud.