Zondag 27-12-2015 Stormweer met vlagen en toch zon - Reisverslag uit Nabainhos, Portugal van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Zondag 27-12-2015 Stormweer met vlagen en toch zon - Reisverslag uit Nabainhos, Portugal van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Zondag 27-12-2015 Stormweer met vlagen en toch zon

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

27 December 2015 | Portugal, Nabainhos

Nou het lijkt of er s’ nachts en vroeg in de ochtend de diverse luchtdrukken elkaar najagen, het waait hier dan ook stevig en niet uit een bepaalde richting, het zijn wervelingen om de toppen heen en als er dan een daling in het terrein zit, heb je een soort van val wind. Tot dus ver alles goed, maar we zijn waakzaam! We merken wel dat het weer slechter wordt en duidelijk aan het omslaan is. De lokale mensen zeggen dan ook, dat het hier nu exceptioneel warm is, wellicht moeten wij onze plannen qua verblijf hier , bijstellen.
Later op de ochtend gaat de wind een dutje doen en konden wij weg, dus in de auto op zoek naar de oude dame ten zuiden van de stad Seia. Eerst zijn we naar de Torre, het hoogste punt van Portugal met 1993 m en vanwege de wind, was het ijzig koud daar. Veel mensen daar op bezoek en er was een centro commercial met heel veel winkeltjes, allemaal met leren en wollen kleding, alsmede kaas van de Serra de Estrela en Presunto, een zout gerijpte ham, die als het ware rauw gegeten kan worden.
De slager sneed zomaar ineens een stuk van, tot op 5 gram na exact ,een kilo, en dat voor een tientje….we zijn dan ook echte spekkopers hahaha.
Toen op zoek naar de oude dame ten zuiden van Seia, Deze gevonden en als bonus bleek er een geocache bij dit stuk rots te zijn gelegd, dus hadden wij daar ons GPSje op ingesteld en zijn daar op zoek gegaan. Auto in het dorp gezet en via een steile grindweg naar boven en de dame in kwestie gevonden. Met een klauter partij over rotsen en na veel pikken en porren ook de cache gevonden en zolang het licht nog goed was een paar foto’s van het uitzicht gemaakt. Blij als een stel kinderen, dat het ons gelukt was de cache te vinden, naar huis en zagen dat de wind op het express tentje danig had huisgehouden, geen schade weliswaar, maar toch bevestigt dit ons idee vroegtijdig te gaan verkassen. Hebben de Portugese Meteo even nagekeken en alles wordt er niet beter op.
Koning winter maakt zich op voor zijn entree zo lijkt het, dus met een scheef oog naar het Baskenland, alwaar thans een graad of 20 de norm is, is de keuze niet echt moeilijk te maken en wordt de logistiek er een beetje op afgestemd. Morgen zien we wel verder.