Zaterdag 27-08-2016 Dag van de Afdaling - Reisverslag uit Lays-sur-le-Doubs, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Zaterdag 27-08-2016 Dag van de Afdaling - Reisverslag uit Lays-sur-le-Doubs, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Zaterdag 27-08-2016 Dag van de Afdaling

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

27 Augustus 2016 | Frankrijk, Lays-sur-le-Doubs

Zaterdag 27-08-2016 Dag van de Afdaling
Vroeg op en een eerste echte ”balade en voiture” naar het oosten gemaakt. Doel van ons uitje is een grot, of eigenlijk een verzonken gat in de aarde, ver achter Besançon, in de France Comte. Dat grenst aan Zwitserland en ligt niet ver van het meer van Neuchâtel.
De Gouffre de Poudrey is een zink gat, gevormd door een kalksteen formatie, die door het water en lange tijd heen is opgelost en een holte heeft gevormd. Het is een van de grootste vier in Frankrijk, als enige open voor publiek, de andere drie worden nog door speologen onderzocht en in kaart gebracht!
Zo groot, dat en een Airbus 380 er in geparkeerd kan worden en het heeft een lege ruimte van een miljoen kubieke meter!
Indrukwekkend als je op een 70 meter diepte op de bodem van de holte staat, boven je een 30 meter dik kalk deksel dak ligt (dat ooit ook door de inwatering in elkaar zal storten) en dus een vrije ruimte van een 40 meter hoog geeft. Met kleurlicht en klank geeft het een betoverende sfeer en is het er weer een, die we kunnen toevoegen aan onze herinnering.
Was trouwens een graad of 7 daar beneden en dat was best lekker na de 30 graden plus, die we hier bovengronds hebben.