Zaterdag 10 September 2016 Dag etappe Noord - Reisverslag uit Samoëns, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Zaterdag 10 September 2016 Dag etappe Noord - Reisverslag uit Samoëns, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Zaterdag 10 September 2016 Dag etappe Noord

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

10 September 2016 | Frankrijk, Samoëns

Zaterdag 10 September 2016 Dag etappe Noord

Het is een mooie ochtend en dan is het vooral erg jammer van de gelegenheid niet gebruik te maken, om wat te ondernemen en zo op de kaart kijkend, lijkt het gebied ten noorden van ons ook wel interessant te zijn.
We hebben al direct na aankomst hier een IGN kaart van de omgeving gekocht. Deze kaarten zijn zeer gedetailleerd en lijken op militaire staf kaarten, waarop elke schuur en boom over de beek staat. Ook staan er alle hoogte lijnen op, zodat je de hellingen en rotswanden goed kunt zien, bovendien geeft het ook alle wandel paden in detail.
Voor we in de auto stapten, nog even een miniatuur Zeeuws klompje sleutelhanger aan de buren gegeven als aandenken voor onze “conviviale” ontmoeting, hetgeen in zeer goede Franse aarde viel.
Vandaag kozen we voor het Lac de Montriand, een meer gevuld met emerald gekleurd gletsjer water. Via kleine, meestal meer niet dan wel van witte belijning voorziene weggetjes en die nog eens tegen de rots helling wand aangeplakt zijn , gaan wij omhoog. Wat een mooie uitzichten en zowaar, we beginnen de bouwstijl van huizen en chalets wel te waarderen. Complete (rood) koperen regenpijpen en dakgoten als ook boeiboorden, maken het wel heel erg chique…zou in Nederland niet zo lang aan de gevel blijven.
Bij het meer een plek gezocht en met onze vouwstoelen en koele picknick tas een lunch met panorama gedaan….smaakt toch wel even lekkerder, zo in de buitenlucht met dat uitzicht.
Verder in de rit naar boven via de Col de Joux Verte naar de Col de Joux Plan (1650 m)en de Montée de Avoriaz (1760 m), beide de eind bestemming van de laatste Tour etappe van 23 Juli dit jaar. Na die zaterdag is het hele Tour circus naar Parijs verkast voor de finale op de Champs Elisé.
Je vindt ook overal de namen van de renners op het asfalt geverfd en is voor ons een leuk idee, deze weggetjes op de tv te hebben gezien en nu met de auto over die beroemde namen te rijden. Krijgen er echt geen bolletjes trui voor, hoor, maar het blijft leuk.
Maar wat omhoog gaat moet ook weer naar beneden en dus met kronkel bocht werk in zijn 2 en hooguit 3 omlaag, met een oog op de berm en een oog op de omgeving.
Telkens als je de bocht om bent, ziet het landschap er weer anders uit en dat verveelt (ons) nooit.
Als je dan in het dorp Les Lindarets komt, lopen er traditioneel geiten los over straat en moet je niet alleen voor de twee voetgangers, maar ook voor die vier voetgangers op passen. Omlaag dus naar Morzine, een ski dorp dat nu eigenlijk schijndood is, maar weer half December tot leven wordt gewekt. Het valt ons op, dat er overal zoveel gebouwd wordt en dat het allemaal wel te maken heeft met het wintersport gebeuren, dus ergens zit het wel goed met de Franse poen. Trouwens, dat is ook het geval met de Nederlandse chalet parken en tweede huizen markt.

• 12 September 2016 - 22:19

Dorien:

Dino brood! Haha super mooie omgeving zeg, sommige fotos "lijken" wat op Canada zo, prachtig! Xx