Donderdag 15 September 2016 Fort d’Écluse en Gorge - Reisverslag uit Samoëns, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Donderdag 15 September 2016 Fort d’Écluse en Gorge - Reisverslag uit Samoëns, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Donderdag 15 September 2016 Fort d’Écluse en Gorge

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

15 September 2016 | Frankrijk, Samoëns

Donderdag 15 September 2016 Fort d’Écluse en Gorge de Fier

Donderdag 15 September 2016 Fort d’Écluse en Gorge de Fier
Omdat het gisteravond laat begon met regenen en dit door de hele nacht doorzette, was er weinig tot geen kans op een expeditie. Maar vanochtend vroeg bleek het allemaal mee te vallen en droog te zijn, met een graad of 19 toch eens op onze wens lijst gekeken en daar een paar dingen uitgezocht.
Zelfs de zon werkte mee en we besloten dan een oud fort uit 1680, gebouwd aan de bovenloop van de Rhône, te bezoeken, ook omdat het voor de rest het jaar op 18 September zou sluiten.
Dus via de autoroute net tegen de Zwitserse grens aan richting Geneve en dan door de campagne naar het westen, op zoek naar het fort. Toch een 88 km hiervandaan en het is zoals altijd, niet de afstand maar de tijd die er in gaat zitten.
Uiteindelijk het fort gevonden en wat blijkt, zijn ze op 13 September maar alvast dicht gegaan wegens verbouwing of iets dergelijks. Balen natuurlijk, het ziet er indrukwekkend uit, gebouwd onder directie van de (militaire) architect Vauban en bestaat uit twee forten boven elkaar, onderling met een in de rots uitgehouwen trap van 1165 treden.
Dit fort was belangrijk voor de verdediging van Lyon, dus het mocht wat kosten. Je begrijpt niet dat men dit zo heeft kunnen bouwen, geplakt tegen die rotswand.
Wat nu, een alternatief vinden, inmiddels is het tegen half twee en de middag duurt niet lang meer.
Aha, de Gorge de Fier, in een door de rivier Fier uitgesleten kloof van kalksteen, is te bezoeken en daar in de buurt ligt ook het kasteel van Montrottier. Alles op 10 km west van Annecy, bij het dorpje Lovagny….laat er nu een vrij hoge bergketen tussen ons en daar te liggen, die je moet zien te omrijden of er via de campagne weer dwars door heen steken…
Hoe dan ook, dit leverde wel weer mooie vergezichten en indrukken op, maar de lucht werd al een beetje grijzer en dreigender. De kloof was heel mooi en erg goed begaanbaar. Er was een loop pad langs een zijde van de kloof aan de wand met steun beugels gemonteerd.
De rivier Le Fier stroomt (nu nog 24 m diep) onder je, maar met het voorjaar komt het water snel op en kan wel eens het loop pad onder water zetten. Een peilschaal met de record standen gaf aan dat je er op dat loop pad staande zou kunnen drinken. Het water kan zomaar een dikke 24 m omhoogkomen als de smeltende sneeuw of zware regen het water door die kloof perst. Hier en daar is de kalkstenen rots zo door het water uitgesleten, dat er heuse kolken en de meest bizarre rots silhouetten te zien zijn.
Deze vormen lijken, met een beetje fantasie en als het zon licht er goed op valt, op een gezicht en profiel.
Uiteindelijk moet je weer dezelfde weg terug, de kloof loopt namelijk dood en om nu ook nog het kasteel “te doen” maakt het allemaal erg laat en je moet nog de weg terug.
Dat en het dreigende weer, maakt, dat we het kasteel nog maar even op onze lijst van dingen nog te doen zetten en het wellicht een andere keer proberen.
Trouwens, met de vooruitzichten van de komende dagen, boffen we ook niet al te zeer, zodat een idee gevormd is, om in het week end te gaan verkassen. Richting???
Globaal zijn we er wel uit, de details moeten we nog even invullen.

• 16 September 2016 - 12:51

Theo En Carla:

Gezicht gevonden, maar we vonden het wel een raar vervormd hoofd. De lippen waren wel duidelijk en interessant.

Groetjes,
    Carla en Theo

• 18 September 2016 - 19:52

Dorien:

Thijs gilt net "daar woont Dracula!"....voilá......hahaha, xx!

• 18 September 2016 - 21:01

Martijn :

Modelbouwideetjes? Echt indrukwekkend mooi!