Dinsdag 04 Oktober 2016 Op weg naar slobber en een - Reisverslag uit Boisse-Penchot, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Dinsdag 04 Oktober 2016 Op weg naar slobber en een - Reisverslag uit Boisse-Penchot, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Dinsdag 04 Oktober 2016 Op weg naar slobber en een

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

04 Oktober 2016 | Frankrijk, Boisse-Penchot

Dinsdag 04 Oktober 2016 Op weg naar slobber en een gat (trou)

Vandaag is het alweer 2 jaar geleden, dat we terug kwamen van onze reis naar Canada, de tijd vliegt wel erg snel om vinden wij. Hoe dan ook, we leven met de dag van vandaag en hebben het plan opgevat even naar de vignobles de Marcillac te gaan, waar we in 2012 een prachtige Marcillac wijn hebben gescoord bij Domaine Laurens in het dorpje Clairvaux d’Aveyron. De rit er naar toe is al leuk, je rijdt door rood bruine rotsen en de akkers zien er als gemalen bloempot uit. Daarop staat mais dan wel Aubrac koeien, trouwens, die zijn ook rood bruin.
In de cave een noodzakelijke proeverij van de 3 soorten rode wijn die men er maakt en de keuze was snel gemaakt, doosje dit en doosje dat mee genomen en met het advies om de wijn als het gaat nog wat jaartjes te laten liggen dan heb je een zalfje, zoals een engel over je tong etc. etc…
Een van de uitgekozen wijnen, blijft 18 maanden in een ondergrondse cave en daarna wordt diezelfde wijn nog 12 maanden in de Cantal op een hoogte van 1300 m in een kaas berghut (een zgn buron) bewaard. Deze wijn kan van 8 tot 10 jaar nog bewaard worden, dus als we dat doen zijn we dik in de 70……..tenminste, als de wijn dat haalt!
De wijngaard van deze familie Laurens is geheel biologisch, dus er wordt niet met sproeien en chemische rommel gewerkt, met heeft daar certificatie voor ontvangen en bewaakt deze kwaliteit met grote zorg.
Bovendien werd ons ook even uitgelegd, met op een A4 -tje getekend wegenplan, hoe vanuit het dorp, naar de 21 ha grote wijngaard van Domaine Laurens kunt komen, daar boven op de heuvels, waar het uitzicht geweldig is en waar de wijnranken in de rode klei staan.
Men was al doende de druiven voor de witte wijn te oogsten, die van de rode wijn komen over twee weken aan bod.
Nu we toch en route zijn, gelijk maar in het diepe, richting het gat van Bozouls. Dat is een kloof, uitgeslepen door de rivier Le Dourdou, die heeft er , naar men zegt een 200 miljoen jaar over gedaan.
Vragen ons af hoe nauwkeurig dit te bepalen is geweest, de wanden van de kloof lopen verticaal en zijn in horizontale lagen opgebouwd…..zoeken we nog wel eens op.
Maar de kloof heeft een diepte van tegen de 100 meter en loopt over 180 graden in de rondte, met de Dourdou nog altijd in de diepte. Op de bodem van de kloof staan gebouwen met 3 tot 4 verdiepingen!
Indrukwekkend allemaal, dat je bij aankomst jezelf afvraagt waar en wat is er te zien, tot je op de rand komt….net als bij de Grand Canyon in America.

• 05 Oktober 2016 - 19:49

Dorien:

Wow! Prachtig zeg! En hoe leuk te zien waar je wijn vandaan komt! De wijnkelder weer goed voorzien dus...
    Ik zeg, Santé! (kling!)