Maandag 17 Oktober 2016 Dag met een rondje - Reisverslag uit Ars-en-Ré, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Maandag 17 Oktober 2016 Dag met een rondje - Reisverslag uit Ars-en-Ré, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Maandag 17 Oktober 2016 Dag met een rondje

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

17 Oktober 2016 | Frankrijk, Ars-en-Ré

Maandag 17 Oktober 2016 Dag met een rondje

Omdat de tij verschillen nog steeds groot zijn, vandaag hebben we het grootste springtij laagwater om 12:30, zijn we even naar de Phare des Baleines gereden om daar de zogenaamde vis sluis (Écluses de Poisson) te kunnen zien. Die muren bestaan al sinds de Middeleeuwen en zijn met los gestapelde stenen in hoefijzer vorm vanaf het strand zo regelrecht de zee in gelegd. De muur is een ruim 2.50 m hoog en aan de voet een dikke 5 meter breed, dus heel wat keien en blokken zijn er in verwerkt.
Soms maakte men kleine schuif deuren in die muur, zodat bij laag water, de uitstroom ook weer gecontroleerd kon worden.
De bedoeling is dat er met hoog water de vis binnen de ommuurde gronden terecht komt, met laag water zit de vis dan vast in de kreekjes tussen de rotsen en kan eenvoudig met harpoen worden gevangen.
Men deed dit, om de arme mensen en zij, die niet konden gaan vissen, toch van voedsel te voorzien.
Het visrecht is dan ook behouden aan een paar families (en nu een vereniging) op het eiland, maar die hebben dan ook de verplichting om de muren te onderhouden…..zwaar werk, als je bedenkt, dat de golven zomaar gaten in die muren kunnen slaan.
Zelfs vandaag de dag zijn er nog steeds mensen die het recht van bevissing uitvoeren en je ziet dan ook enorme zee baarsen, soms conger alen en platvis in hun manden belanden.
In de middag met de fiets een rondje Ars-en-Ré, maar dan aan de buitenkant, met het idee om de oude zee dijk eens langs te gaan en dan door het zoutpannen moeras heen naar de andere kant van de landtong te gaan. Hier en daar, was men zelfs nog bezig de laatste druiven te oogsten en is het een raar gezicht een machine te zien, welke alleen de druiven van de ranken kan halen, zonder de takken, stam en blad van de struik te beschadigen. Zei tegen Trudy, dat is dan de Le Royal van 2017. Deze witte wijn past uitstekend bij een vis gerecht!!!
In de zoutpannen is men druk doende de boel voor de winter klaar te zetten en aan de diverse systemen voor water beheersing onderhoud te plegen. Het is ook een geweldig gebied voor vogels van diverse pluimage. Grappig is het feit, dat de kerk toren van Ars-en-Ré rondom goed zichtbaar is vanuit alle richtingen en vanaf alle velden.
We hebben ons een staf kaart van het eiland aangeschaft, zo een kaart waar elke hut, balk over de sloot en detail op staat. Dat geeft ons gelijk een beter idee van de fiets paadjes, die net buiten de normaal aangeduide routes vallen en dus door vrij gebied voeren, hetgeen zo zijn avontuurlijke charme heeft. En dat is nu net wat wij zoeken.