Dinsdag 26 sept. 2017. - Reisverslag uit Ars-en-Ré, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Dinsdag 26 sept. 2017. - Reisverslag uit Ars-en-Ré, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Dinsdag 26 sept. 2017.

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

26 September 2017 | Frankrijk, Ars-en-Ré

42 jaar en we blijven tellen.

Vandaag is het zover, we hebben nu 42 jaar op onze teller staan. Trouwens de wekker staat op 06:30, da’s andere koek, maar het is dan ook voor een goede reden. Om halfacht stonden we bij de boulagerie in Ars en Ré voor wat lekkers bij de koffie (slagroom soezen, werken niet op een deinend boot en dus wat anders gekozen)met natuurlijk de onvermijdelijke edoch ambachtelijke baguettes.
Om een uur of negen stonden we bij ponton 10 in de Port de Minimes, de grote jachthaven bij La Rochelle. Daar is men bezig een internationale botenshow (zoiets als een HISWA in Nederland), op te tuigen, ze beginnen morgen met de tentoonstelling en deze duurt tot 3 oktober. Als je nog een idee van boot kopen hebt, ben je hier goed, van heel klein tot heeeeeeel groot, alles in verhouding toch wel erg duur, maar helaas, we komen een paar Euro’s tekort.
Zigzaggend door de diverse geparkeerde vrachtauto’s en stand bouwers, konden we na een conversatie in het Frans met de bewaking, toch door rijden naar de steiger.
Hartelijk verwelkomd door Theo en Alex zaten we kort daarna aan boord met koffie en gateau, even bij praten voordat we losgooien, op de motor de haven uit gaan, om buiten de zeilen hijsen.
Het idee is om onder de brug van Re te gaan richting Pertuis Breton, maar de wind laat het qua kracht wel erg afweten en de stroming van het laag water tij zet de Brisante zelfs achteruit.
Omkeren dan maar en richting Pertuis d’Antioche, de zeearm aan “onze” kant van het eiland. De herkenbare (kerk)torenspitsen in de kleine dorpen aan de kust, samen met de diverse vuurtorens geven vele ons punten waar we aan kunnen relateren, omdat we op het land er wel eens langs zijn geweest.
Het lijntje met een makreel montage vanaf het achterschip, leverde echter geen beet op, we waren toch niet al te zeer met het vis gebeuren bezig, want je probeert de wind in de zeilen te vangen en vooral te houden.
Al met al gaat het een stuk beter, we beginnen te begrijpen, hoe het nu met die combinatie van wind /zeilen / water zit.
Uiteindelijk bleek onze zorg betreffende het weer van vandaag, geheel onterecht te zijn, uiteindelijk is het is een stralende dag geworden en helemaal voor een dag als vandaag!

• 28 September 2017 - 07:29

Toos:

Al 42 jaar en nog steeds verliefd zo te zien!!

• 28 September 2017 - 07:34

Leonie:

Ziet er uit als een prachtige dag om jullie trouwdag te vieren.

• 28 September 2017 - 16:32

Dorien:

Hoe gaaf om het zo te vieren! Super!! Helemaal te gek jullie al varend aan de telefoon
    te hebben, echt leuk! xx

• 28 September 2017 - 16:36

Theo En Carla:

Geacht bruidspaar.

Jullie zien er stralend uit op deze bijzondere dag. Het is echt een huwelijksbootje zo te zien. Net alsof jullie er al 42 jaar in- of opzitten.

In ieder geval leuk om de bijpassende foto's bij de verhalen te zien.

Maar weer verder genieten dus!