Dit is Ré port no 2 vanaf “ons” witte eiland. - Reisverslag uit Ars-en-Ré, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Dit is Ré port no 2 vanaf “ons” witte eiland. - Reisverslag uit Ars-en-Ré, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Dit is Ré port no 2 vanaf “ons” witte eiland.

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

29 April 2018 | Frankrijk, Ars-en-Ré

Hallo Allemaal,
Dit is Ré port no 2 vanaf “ons” witte eiland.
Vandaag beginnen we, zo dicht aan zee, aan onze 4e week. De afgelopen dagen hebben we vooral met het hoogwater tij de golven op het “estran” horen beuken, bij laagwater tij hoor je het gerommel in de verte, ook al is dit een kleine kilometer van ons verwijderd.

Met de zon aan de hemel en een matige ZW wind, is het hier toch wel heel goed vol te houden, kortom het gaat erg goed met het hier te kunnen verblijven.
Hebben weer een stel tot nu toe onbekende (fietsbare) weggetjes verkend; dat leidt soms tot een doodlopend paadje, maar dikwijls komen we, ondanks het bordje “ doodlopende weg” toch verrassend weer op een totaal andere plek uit.
Dus blijven wij de gebaande paden maar een beetje vermijden, temeer daar er wel wat fietsers op rijden, velen van hen, met ruime overschatting van de beheersing van hun fietstechniek.

Onderweg natuurlijk weer dingen die je zeker nu in het voorjaar hier nog niet had gezien, zoals een wilde iris, zomaar midden in het veld.
Maar ook hier is het weer veranderlijk, zeker rond de periode van volle maan, dan verandert het weer gedurende een dag of twee daarna en niet altijd ten goede! Maar dan gebruiken we dat soort dagen om er op uit te gaan en “iets in de omgeving “ te bezoeken.

Als je een wat beperkter tijd hier bent, dan zal je dat niet snel doen, je blijft dan op het eiland; immers het strand en de zon vormen de hoofd ingrediënten van je verblijf. Met (veel) meer tijd, kun je ook de interessante dingen op het “vaste” land gaan bekijken. In de beschikbare folders en toerist gidsen staat veel informatie (en korting bonnen op entree prijzen) van wat de regio Charente Maritime te bieden heeft.
Vrijdag jl. was het zo een dag en zijn wij naar het kasteel van La Roche Courbon gereden.
Een kleine 90 km vanaf ons kamp, maar je moet rekenen, dat er al een bijna 40 km afgaan, omdat je eerst naar de brug moet rijden. Het 14e eeuw kasteel is in privé eigendom (al een 200 jaar) en is nog steeds bewoond.

De restauratie van de gebouwen en vooral de mooi aangelegde Franse tuin heeft tot in 2005 geduurd en nog is men bezig vooral de tuin in zijn oude gedaante te brengen. Binnen was de inrichting wel erg indrukwekkend, vooral als je bedenkt, dat het kasteel een 150 jaar onbewoond is gebleven en totaal overwoekerd was. Leuk was het te weten, dat de tuin op eiken palen is gebouwd, als het ware op een onderheide bloembak…
Het kasteel staat weliswaar op rots grond, er om heen liggen moerassen en daarin heeft men de tuin aangelegd.
Een eind verder op in het kasteel domein, zijn er prehistorische grotten te vinden die naar men zegt 140,000 jaar geleden (nog voor de Neanderthalers) bewoond zijn geweest. De opgegraven en gevonden spullen zijn in de hoofd toren van het kasteel in een tentoon stelling te zien!
Het was zeker de moeite waard dit gezien te hebben.

Met het idee dat we nog meer van de regio willen zien, hebben we de vorige week een elektronische knipkaart voor de tol brug gehaald, ipv laag seizoen € 8.00 per keer (dat is wel heen en weer) betalen we nu € 5.00 en in het hoog seizoen gaat die 8 euro naar 16 euro…..trouwens al het tol geld gaat naar het eiland voor de publieke voorzieningen al daar en wordt vooral voor ecologische doeleinden gebruikt! Zo zijn we langzamerhand semi- lokaal geworden.

We houden het thuisfront op de hoogte, zij het niet met een dagelijks verslag.

Met de hartelijke groeten vanuit hier,
Trudy en Cor

• 30 April 2018 - 18:36

Theo En Carla:

Verrassend om weer nieuwe bezienswaardigheden te ontdekken. Prachtige plaatjes. Natuur in het voorjaar is natuurlijk fantastisch, alles groen en fris.

Gaan jullie maar weer lekker verder genieten van al het fraaie.

Groetjes,
    Carla en Theo

• 30 April 2018 - 20:14

Dorien:

Het blijft indrukwekkend hé zo'n pracht kasteel! Mooie foto's ook weer, super te zien!

• 03 Mei 2018 - 21:40

Marimka :

Wat een mooie foto's.
    Geniet lekker van jullie vakantie.