Dinsdag 23 okt. 2018 Kleurrijke dag! - Reisverslag uit Les Andelys, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Dinsdag 23 okt. 2018 Kleurrijke dag! - Reisverslag uit Les Andelys, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Dinsdag 23 okt. 2018 Kleurrijke dag!

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

23 Oktober 2018 | Frankrijk, Les Andelys

Dinsdag 23 okt. 2018 Kleurrijke dag!

Gelukkig vallen onze bezigheden dusdanig samen, dat we vandaag even elkaar kunnen treffen en dat doen we dan in het dorp Giverny, in het Ancien Hôtel de Baudy, een origineel hotel annex kruideniers zaak uit 1887.

Het hele dorp Giverny ademt de schilders erfenis en wordt dan ook flink uitgebaat door de gemeente

Ook hier weer de talloze ateliertjes met de al dan niet getalenteerde kunstschilders en wat ons opviel, zijn de tuinen en de publieke beplanting die er picobello door een team van tuinlieden wordt bijgehouden.

Er staan nog heel wat bloeiende planten in de perken en dat heeft wellicht met het zachte weer van het najaar te maken. Ook hier is men verbaasd over de hoge temperaturen van dit seizoen.

Maar dan zie je ook hele hordes toeristen, allemaal achter een vlaggetje of bordje door een gids vastgehouden, volgen naar het huis van…

Natuurlijk heeft dit zich in de tijd ontwikkeld tot een zelfde ding, als dat we in Veere kennen, twintig jaar geleden was er nog niets van dit soort dingen te zien, zo werd ons verteld.

In ieder geval was het een geweldig moment om Theo en zijn vrouw weer te kunnen ontmoeten, alsook hun beide kleindochters (5 en 3 jaar oud) en hun dochter….

Trudy heeft hun dochter, geboren in mei 1981, in haar armen mogen houden, terwijl wij nog tot september dat jaar op Dorien moesten wachten……..zo ver terug gaat onze “French Connection”

Het dorp heeft wel charme, ondanks de vele bezoekers, te weten dat het nu nog in het najaar is.
In de zomer zijn er wacht groepen die met timeslots moeten werken……

In de achtertuin van het oude hotel, staat het schilders atelier, eveneens gebouwd in 1887. Daar hebben diverse gerenommeerde schilders gewerkt……. Renoir, Rodin, Sisley en Pissaro. Monet en Clémenceau.

De Amerikaanse schilder William Metcalf had ontdekt, dat de meester zelf, Claude Monet in het dorp Giverny woonde.

Op uitnodiging heeft hij heeft hem bezocht en ook viel het hem op, dat de verblijfkosten in het hotel Baudy wel erg laag waren. Dat laatste gaf de doorslag voor de arme kunstenaars aan de overkant van de Atlantische Oceaan….

Dat had tot gevolg, dat er door de tijd een hele rij van Amerikaanse schilders per trein naar dit dorp zijn gekomen, zelfs in zulke getalen, zodat men het hotel als “Het Hotel van de Amerikaanse schilders” begon te noemen….

Men heeft dit atelier in de oude staat gelaten om de sfeer van vroeger te kunnen behouden. Er werden niet alleen bloemen en tuinen in stippeltjes op het doek gezet!

Met het natuurlijke en vooral constante licht door het op de noordkant gerichte raam, werden er hier vooral naakt studies geschilderd……..ja, ja, zelfs door ene Claude Monet!

En als je dan na een mooie middag samen weer op je stekkie aangekomen bent, de avond begint zich aan te kondigen, zien we toch een palet van door de natuur geschilderde kleuren, die zelfs een Claude Monet niet kan stippelen…..…

• 23 Oktober 2018 - 19:25

Elin:

nog 5 nachtjes, hand vol vingers en dan zijn jullie thuis. Want ik mis jullie

• 24 Oktober 2018 - 03:08

Martijn:

Prachtig die rode lucht! En die andere plaatjes van Claude ook natuurlijk ;-)
    Zou me niets verbazen dat hij meer 'studie' heeft gedaan dan 'geschilderd' :-)

Overigens:... ik lees de laatste dagen veel crêpe-verhaaltjes maar je mag natuurlijk nog niet weg uit Frankrijk zonder een crêpe-bananes hey!

Veel plezier nog! Geniet er lekker van!

• 24 Oktober 2018 - 10:36

Dorien:

Wat een pracht fotos weer! Nooit geweten trouwens dat mr Monet nog andere inspiratie had dan de bloemvelden en tuinen.. ;)
    Geniet nog van de laatste daagjes La France lieverds!

• 24 Oktober 2018 - 14:23

Carla En Theo:

Wat een geweldig mooie foto's. Ongelooflijk hoe de natuur zich op zijn mooist kan laten zien en wat hebben jullie weer een schitterend uitzicht vanuit de caravan.