Zaterdag 27 april 2019 St Martin en Ré en vertrek… - Reisverslag uit Ars-en-Ré, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Zaterdag 27 april 2019 St Martin en Ré en vertrek… - Reisverslag uit Ars-en-Ré, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Zaterdag 27 april 2019 St Martin en Ré en vertrek…

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

27 April 2019 | Frankrijk, Ars-en-Ré

Zaterdag 27 april 2019 St Martin en Ré en vertrek….

Vandaag hebben we tal van interessante dingen, die onze aandacht opsplitst.

De L’Hermione zal vandaag vertrekken, dit week end zijn er 32 antieke auto’s (van vóór 1932) op het eiland, die maken hier een rij toer en we willen naar St Martin en Ré.

Nou, onderweg naar St. Martin komen we de colonne van oude auto’s tegen, de chauffeurs en passagiers zijn bijna allen in de bijbehorende kleding gestoken en blinkt het gepoetste koper je tegemoet. Helaas geen foto’s van kunnen maken.

In St. Martin zijn de diverse winkeltjes en stalletjes weer rijkelijk voorzien van de (te dure) handel, een paar kleurige gympies voor bijna 90 Euro is wel wat overdreven, zo vinden wij.

En over de kleding nog maar niet te spreken, ook dat is behoorlijk aan de prijs, zonder dat je het aan de kwaliteit kunt zien.
Pik je dan nog eens een brochure van een plaatselijk makelaarskantoortje op, schrik je wel even van de vastgoed prijzen hier op het eiland.

Je moet wel erg veel geluk in de loterij hebben, als je hier een huis wil kopen, om nog maar niet te spreken van de lokale belastingen etc.
Kopen is dus geen kunst, maar het houden……

Terug naar het “noorden” van het eiland, even naar het strand van Loix, eigenlijk is het daar altijd erg stil, het ligt dan ook ver buiten de geijkte paden en kan Hadron even alle 4 zijn benen strekken.

We moeten hier nog eens met laag water naar toe, want de oesters hier, die kun je bijna horen roepen.

Op de terugweg bij La Rétaise gestopt, daar bij de oesterkweker, kun je grootte en soort van oester uitkiezen en voor een 6 a 7 euries per dozijn zijn ze de jouwe en voor de lunch…

Ze liggen er allemaal in de diverse bassins op een welkome tafel te wachten. Toevallig een behoorlijk beetje zon en eenmaal terug op kamp, is het een kwestie voor de boys van even het mes er in en die dingen behoedzaam openen.

Trudy flanst even snel een krabsalade in elkaar, Sharon componeert een salade met home made dressing.
Samen met een witte Royal van het eiland, ach, wat is het een opgave ook hier weer van te genieten!

Met een beetje spiekwerk op het internet vindt je al gauw een of ander programma, dat de posities van elk varend schip in de wereld weergeeft. Dat is mogelijk, omdat elk schip (verplicht) zijn positie en status uitzendt. Zo waakt de kustwacht etc. over het maritieme verkeer.

Dus zodoende kunnen we zien, dat het zeilschip de ankerplaats heeft verlaten, op weg naar Cherbourg, met een voorziene aankomst op 4 mei 2019.

He tschip is onderweg en zal om een uur of zeven in de avond, de vuurtoren Chassiron op Île d’Oléron passeren.
Hoewel de vuurtoren een 25 km van ons vandaan staat, kunnen we de masten en zeilen van het schip goed zien, zij het dat af en toe een zee mist de zaak vertroebelt.

Ja, de vaargeul ligt nu eenmaal dichter onder de kust van dat andere eiland, maar toch geeft het een apart gevoel, zo een soort schip te zien varen.
Konden niet goed ontdekken, of alle zeilen waren bijgezet, maar met een stevig westen wind moet het toch wel een hele klus zijn, om tegen die wind in te laveren.

En ook al zijn de foto’s een beetje wazig, de kans om het schip zo op volle zee te zien, laat je je niet ontglippen.

• 30 April 2019 - 14:37

Dorien:

Dat ziet er gezellig uit! Super zo elkaar weer te treffen!