Maandag 12 September 2016 De derde ontmoeting,je h - Reisverslag uit Samoëns, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Maandag 12 September 2016 De derde ontmoeting,je h - Reisverslag uit Samoëns, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Maandag 12 September 2016 De derde ontmoeting,je h

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

12 September 2016 | Frankrijk, Samoëns

Maandag 12 September 2016 De derde ontmoeting,je houdt het niet voor mogelijk.

Ondanks de grijze lucht, probeert de zon zich toch te laten gelden en na een beetje proberen, met goed resultaat.De lucht is weer blauw met witte vriendelijke wolkjes. Dus niet getalmd, op naar de Col de la Colombière, waar we vorige week, wegens de drukte aan voorbij gingen. Dit keer in de tegenover gestelde richting en een stuk rustiger op de weg. Toch nog veel wielrenners, die “Tourtje” spelen, maar we hebben een groot respect voor die lui, die er met een fiets tegenaan omhoog trappen.
Onderweg, in Scionzier, nog even bij Decathlon langs om nog een shirt de randonée voor Trudy te halen, ze zitten zo lekker en zijn vederlicht!
Op de parkeer plaats staat, jawel, de camper van de buren. Even een briefje tussen de ruitenwisser werd het niet, want net als we dat briefje wilden plaatsen, komen de mensen uit de zaak stappen.
Wederom grote hilariteit en dat een 30 km van de camping af! Hoe kan het bestaan, maar het gebeurt. Onbegrijpelijk dat zo een samenloop van omstandigheden je bij elkaar brengt!
Durven bijna niet “ À demain” te zeggen, omdat het wel eens uit zou kunnen komen…ha ha ha .
De bomen en struiken van deze herfst hebben minder geel in de collectie, omdat de kleur van groen direct naar bruin loopt, dat komt omdat in het voorjaar en zomer erg droog was. Maar de kleuren groen en bruin zijn er in diverse schakeringen en als de zon er dan op staat, alles tegen de grijze en blauwe rots achtergrond, is het een prachtig schilderachtig plaatje. De luchten zijn wel aan het veranderen, er komen meer wolken en gaat het een beetje waaien. Er wordt ook wat onweer voorspeld en hier in de bergen, klinkt dat nog heviger dan wij gewend zijn!
Terug via de Col de Aravis, neem nog wat Tomme de Savoie en wat Beurre de Ferme mee….die boter is hel geel en wordt gemaakt door de boerin herself. Boter, gemaakt van melk van Reblochon koeien die beneden aan de helling staan (of liggen), en een enorme bel om hun nek hebben.
Die koeien grazen op alpen weides en eten ook de alpen bloemen, hetgeen voor de speciale smaak zorgt, zegt men. Maar dat we hier met een natuur product te maken hebben, is wel duidelijk.
Komend door (ski) dorpjes en over de Col de la Croix Fry (1467 m) komen we in kloven (gorges)met de naam “Les Etroits” (De Vernauwingen) en “Gorges des Evaux” compleet met bochten en sneeuw galerijen. Er liggen nu ook losse stenen op het asfalt, dus valt er wel eens wat naar beneden, met de regen die de boel losmaakt!
Terug op Kamp Oost Oost, betrekt de lucht tot een licht grijze sluier, die niet veel goeds belooft. Daar komt gedonder van en ja hoor, in de verte hoor je de bui aankomen. En als het dan ook nog eens wat gaat regenen, weet je, dat morgen het dag programma aangepast gaat worden. Dat van vandaag hebben we in ieder geval al te pakken!

• 18 September 2016 - 19:45

Dorien:

Boter kaas en steak...ik ben voor! hahahaha, ennu die beurre gaat natuurlijk goed op een vers gebakken pain..klinkt goed! Xx