Maandag 24 Oktober 2016 Matten….??? - Reisverslag uit Ars-en-Ré, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Maandag 24 Oktober 2016 Matten….??? - Reisverslag uit Ars-en-Ré, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Maandag 24 Oktober 2016 Matten….???

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

24 Oktober 2016 | Frankrijk, Ars-en-Ré

Maandag 24 Oktober 2016 Matten….???

Met de regenbuien, nog steeds wel kort en niet meer zo hevig als gisteren, wordt de plaats rondom de tent en caravan wel plakkerig, het is dan ook allemaal fijn zand. Niet gek als je bedenkt, dat je zo dicht aan zee staat en er hier op de kampeerplaatsen nagenoeg geen gras groeit. Het draineert wel lekker.
In ieder geval worden we elke keer met dat zand geconfronteerd, je neemt er wat van mee, zo onder je schoenen en aangezien het express tentje niet erg groot is, wordt de vloer telkens opgehoogd met een lading zand.
Nou, goede raad is niet duur in dezen, op naar de bouwmarkt en een plastic mat gehaald en op de terug weg de auto rechtsaf laten gaan, richting st Martin de Ré. De stad is compleet ommuurd en heeft zelfs een fort (de citadel) binnen de stad, het fort beschermt de kleine haven.Deze bouwwerken zijn ook weer door Vauban, de militaire architect van Louis XIV (de Zonnen koning) ontworpen en gebouwd.
We hadden onze camera etc. niet bij ons, dus de foto’s houden we nog tegoed, deze stad de hoofdstad van Île de Ré, in de historie een belangrijke plaats voor de Franse justitie.
Namelijk, de Franse veroordeelde misdadigers, werden vanuit deze haven naar het Duivels Eiland in Gyuane gebracht om nooit meer terug te keren naar Frankrijk. Het boek Papillon van Henri Charrière vertelt hoe het er in die tijd aan toe ging.De gevangenis van St Martin de Ré (ook nu nog steeds in gebruik) was het laatste stukje Frankrijk dat de “bagnols” onder hun voeten voelden. Het boek is verfilmd en Steve McQueen en Dustin Hoffman speelden daar de hoofdrollen in!

• 25 Oktober 2016 - 19:57

Dorien:

Erg benieuwd naar foto's! Enige boek wat ik in een week tijd heb uitgelezen, op vakantie aan het strand!