Vrijdag 08 dec. 2017. - Reisverslag uit Saint-Germain-les-Belles, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Vrijdag 08 dec. 2017. - Reisverslag uit Saint-Germain-les-Belles, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Vrijdag 08 dec. 2017.

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

08 December 2017 | Frankrijk, Saint-Germain-les-Belles

Niet koud, warm winter weer.

Toch te koud om er uit te gaan, binnen gebleven en ook vandaag ons niet verveeld!
Dat zal toch niet gauw gebeuren, met al die spullen die we mee hebben.
De camping eigenaren vroegen ons of we in de avond mee naar het dorp lopen, want daar is de grote opening van het versierde kerst dorp. Daar hebben we de afgelopen dagen een paar mannen al mee bezig gezien en dat het een groot evenement moet gaan worden, is wel duidelijk.
Het gemeentebestuur heeft inderdaad een budget voor feesten en activiteiten ten behoeve van de inwoners van hun gemeente en dat wordt daar dan ook voor gebruikt!
Dus s’ avonds om 7 uur van de camping af naar het dorp gelopen, tegen een steile helling op en met flinke pas, want we waren al laat, de opening zal om 7 uur beginnen, maar ja dat is Franse tijd…..
We hoorden de plaatselijke fanfare al het tweede (valse)nummer inzetten en de burgemeester zijn opening speech al houden. Moet je weten dat de Maire, de burgemeester dus, tevens de enige huisarts in het dorp is. Hij is een echte burgemeester in de ruimste zin van het woord. Geeft wel aan hoe dicht men hier in een kleine gemeenschap bij elkaar staat en dat was ook te zien op het pleintje waar de verlichte kerst tuin stond opgesteld. Compleet met de nu nog lege kerst stal, verschillende beelden en de flikkerende lichtslangen met de geijkte kleuren.
Het gehele kerstdorp is opgezet, om de Kerstman (Le Père Noël) te ontvangen, bij hem kunnen de kinderen dan hun kerst verlanglijstje overhandigen.
Je ziet de stralende gezichtjes, net zoals de kinderen bij St Nicolaas.
Vlakbij een stel feesttenten opgezet, daar werd warme kaneel wijn geschonken aan wie er maar voor de tafel kwam, alles door het vrijwillige feest comité bemand. Ook ging men rond met diverse hapjes, toastjes met Boudin en Rillettes, mini pizzaatjes, fromage en zelfs een “toetje” in de vorm van een zoet belegd toastje…….Heel gezellig zo om aan te zien en eigenlijk zijn we, diep in ons hart, wel een beetje jaloers op het feit, dat men hier wel zo met elkaar leeft en woont. En dat voor een dorpje met zo een 1200 inwoners.

• 12 December 2017 - 16:26

Dorien:

Een super avond zo te lezen, gezellig!