Woensdag 29 aug. 2018 Cancale - Reisverslag uit Cancale, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Woensdag 29 aug. 2018 Cancale - Reisverslag uit Cancale, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Woensdag 29 aug. 2018 Cancale

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

29 Augustus 2018 | Frankrijk, Cancale

Cancale.

Ook zo een plaats die bekend in de oren klinkt, maar waar het ligt? Inmiddels weten we dat wel en ook die stad (eigenlijk een dorp) ligt “geplakt” tegen de kliffen van de zuidelijke oever van de Baai van st. Michel.
In feite is het een vissers haven met alleen één houten golf brekende pier.
Laten de oesters van Cancale nu erg beroemd in de Franse keuken zijn, wijzelf moeten dat even aan een vergelijkend waren onderzoek gaan onderwerpen.

We kennen de Ré oesters, dus die de Can oesters moeten toch even getest worden.
In vergelijking met de oesters die wij kennen, ze zien er wel qua schelp een stuk schoner en qua inhoud een stuk vleziger uit.
Het zal wel met de bodem grondsoort van de baai en het enorme tij verschil te maken hebben.

Bij de diverse stalletjes aan de haven kun je 7/7 dagen oesters kopen, per stuk, dozijn en zelfs per 50 of 100, het is net druk werk, hoe meer oesters des te goedkoper ze per stuk zijn, ….maar waar laat je 50 oesters?
Enne, hoe lang liggen die oesters al in hun kratje, zo in de zon et cetera.

Wij zagen dat de verkopers (sters) constant de oesters in hun kratjes van voor naar achter en andersom haalden, dat vinden we wel wat merkwaardig en hebben er dan ook niet veel fiducie in.

Wij vonden langs de baai in het dorp Le Vivier –sur-Mer een hele reeks van producteurs van mossels en oesters, die verkopen zowel “en gros” als ook “en detail”……dus gaan we daar maar kijken.

Natuurlijk even het Bureau de Toerisme in gegaan en de nodige folders en informatie gevraagd en gekregen. Zo kunnen we een selectie van wat wel en wat niet op ons programma komt te staan.