Woensdag 10 okt. 2018 De Markt en Retabel van Croz - Reisverslag uit Crozon, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Woensdag 10 okt. 2018 De Markt en Retabel van Croz - Reisverslag uit Crozon, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Woensdag 10 okt. 2018 De Markt en Retabel van Croz

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

10 Oktober 2018 | Frankrijk, Crozon

Woensdag 10 okt. 2018 De Markt en Retabel van Crozon.

De tweede en vierde woensdag van de maand is het “foire” in Crozon. Dit is echt een uitgebreide markt met wat we nu wel een beetje gewend zijn, van niet alleen voeding maar ook kleding en dergelijke.
Ontzettend leuk om over zo een markt te struinen en daarbij ontkom je niet aan de diverse heerlijke geuren van de rotisserie, creperie, boulangerie en de paella kramen.

Maar met een degelijk ontbijt valt de weerstand in dezen nog wel op te brengen, hoewel we toch zwichtten voor een flinke poulet fermier rôti, pommes de terre grillés en een beenloze bonk gegrilde ham.

Het is hier een tweewekelijkse happening, waarbij de winkel naar het dorp komt en men er zijn spullen koopt, die wij anders uit een (grote) stad zouden halen.

Als er dan nog een dame achter een kraam met ambachtelijke Kouign Amann staat, zijn ook wij weer door de knieën gegaan.

Natuurlijk vindt deze markt plaats rondom de Église St-Pierre en hoewel deze kerk van buiten niet bijzonder fraai is te noemen, is er binnen wel het een en ander te zien.

Crozon is tijdens WW2 platgegooid en is de St-Pierre wonderbaarlijk gespaard gebleven, werd de kerk toch nog door vandalisme beschadigd als ook door de tand des tijds.

Binnen hangt er een drieluik uit de 16e eeuw, een altaar stuk, met de interpretatie van het verhaal van de 10,000 soldaten in het leger van Thebe.
Die soldaten zijn, als straf voor hun christelijk geloof, door de keizer Hadrianus, op de berg Ararat, ter dood gebracht.

Het Retabel is gemaakt van beschilderd houtsnijwerk en is bijna 3 dimensionaal, elk luik verteld een deel van het verhaal en is verschillend in samenstelling van figuren en scenes.

Verder is het nog de rijk versierde (alles uit gebeiteld hout) preekstoel, die ons opviel, de rest van de inrichting was aan de sobere kant.

Alweer een kerk zou je zeggen, maar dit drieluik, bijvoorbeeld is het enige in de hele wereld en zou het jammer zijn, als we hier aan voorbij zijn gegaan zonder het gezien te hebben.

In de middag trekt er dan toch een front over, de lucht betrekt tot een grijze kleur en een wind steekt op, zelfs een beetje bonus regen komt er bij.
Maar niet voor lang, tegen de avond is er alweer een heldere strook aan de zuidwesterlijke oever van de Baai van Douarnenez te zien en die komt onze kant uit!

De eigenaar van de camping had ons verteld, dat ondanks dat het weer rustig is, er met deze grote getijden, de golven over de weg bij het strand van Postolonnec slaan.

Dat willen we even bekijken en omdat het hier om de hoek ligt, even naar die plek gereden en inderdaad, de golven, opgejaagd door de nu heersende zuiderwind, knallen tegen de (lage) muur aan en breken over de rand ervan.
Een mooi schouwspel als je op een veilig en droog gedeelte van de weg gaat staan.

Terug naar onze residence, even nog een zonsondergang mee gepikt. De Aber is door de vloed helemaal onder water gezet en de zon is bezig zich achter de Rade van Brest te verschuilen.

Vlak voor onze voeten pikt een waakzame witte reiger (egret) een piepklein visje uit het snel stromende water……….

• 13 Oktober 2018 - 15:49

Toos En Theo:

Wat hebben jullie weer een mooie dingen gezien. bv. de beelden en dat houtsnijwerk.
    Prachtig. Geniet ze! T&T.

• 13 Oktober 2018 - 18:59

Dorien:

Pracht geschiedenis, mooi dat het bewaard is gebleven ook! En de andere foto's...allemaal
    perfecte timing zo!!