Donderdag 21 maart 2019 Chȃteau Chambord. - Reisverslag uit Nouan-sur-Loire, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu Donderdag 21 maart 2019 Chȃteau Chambord. - Reisverslag uit Nouan-sur-Loire, Frankrijk van Cor en Trudy van der Linden - WaarBenJij.nu

Donderdag 21 maart 2019 Chȃteau Chambord.

Door: SnowBirds

Blijf op de hoogte en volg Cor en Trudy

21 Maart 2019 | Frankrijk, Nouan-sur-Loire

Donderdag 21 maart 2019 Chȃteau Chambord.

We hadden al wat foldertjes bij de receptie verzameld en met het oog op de 500 jarige herdenking van de sterfdag van Leonardo Da Vinci, worden er in de diverse kastelen en parken, een flink aantal evenementen en tentoonstellingen georganiseerd.

Maar vandaag beginnen we met het kasteel van Chambord, ook daar werd er 500 jaar geleden de eerste steen van gelegd. En wat er daarna allemaal is aan en bij gebouwd, is heel indrukwekkend en erg mooi bewaard gebleven.

Jaren geleden waren wij hier al eens geweest (met onze dametjes) maar toen bekeek je de dingen met andere ogen dan nu…..dus voor ons was het wel een (her) ontdekking en met het mooie zonlicht op de oude gebouwen, maakt het geheel wel heel bijzonder.

Weliswaar heeft die Leonardo de bouw nooit meegemaakt, hij heeft wel de dubbele wentel trap in het midden van het kasteel ontworpen, alsook de algemene opzet van het samenstel van torens, muren en gebouwen.

Het was zo goed gebouwd, dat men tijdens het begin van WWII alle kunst voorwerpen en stukken van het Louvre in Parijs naar dit kasteel heeft gebracht om het vrij te waren van eventuele oorlogsschade.
Er zal wel een heus kelder stelsel onder dat kasteel verborgen zitten, maar daar wordt in de brochures en de uitleg over het kasteel niets van gezegd……

Ondanks dat er toch wel veel gerestaureerde onderdelen aan het kasteel te zien zijn en de gevelpartijen ongewoon schoon zijn gemaakt, geeft het renaissance uiterlijk een bewijs van artistiek vakmanschap van die tijd.

En dan binnenshuis, waar verschillende vertrekken nog volledig zijn ingericht, ook daarvan zijn we erg onder de indruk.

Als je dan leest en hoort, dat er vorsten zijn geweest die, tijdens hun leven, slechts een paar dagen en in een enkel geval een paar jaar achtereen slechts 3 weken (alleen om in de herfst te kunnen jagen) op het kasteel van Chambord hebben vertoefd, dan vraag je je af welke waarde deze mensen aan zo een groot domein hebben gehecht. Het moet niet al te veel hun interesse hebben gehad!

Al die vorsten hebben letterlijk(samen met hun complete hofhouding) als koning in Frankrijk geleefd!

• 03 April 2019 - 15:47

Theo En Carla:

Zo Snowbirds, jullie zijn weer actief begonnen met het ontdekken en het schrijven er over.
    Binnen een week alweer het nodige ondernomen en gezien.

Fijn dat jullie zo'n rustige heenreis hebben gehad.

Maar weer verder genieten op het inmiddels bij jullie bekende adres.

Groetjes,
    Carla en Theo

• 05 April 2019 - 16:24

Dorien:

Prach-tig zeg! Vele kastelen al bekeken, maar deze is wel heel erg trés bien he!